Tekst fra Kompetanse Norge
Hva er grunnleggende ferdigheter i regning?
Å kunne regne er en forutsetning for å kunne delta aktivt i arbeidsliv, samfunnsliv og opplæring. Å ha grunnleggende regneferdigheter vil si at man forstår og er sikker på egne matematiske vurderinger i ulike sammenhenger. Dette innebærer å være trygg på hvilke regnearter og hvordan de skal brukes i ulike situasjoner, både på jobb, samfunnsliv og opplæring. Gode regneferdigheter vil si å løse oppgaver og vurdere hva svarene betyr i reelle situasjoner. Gode regneferdigheter stiller også krav til vurdering av nøyaktighet.
Inndeling i nivåer
Læringsmålene i regning er delt inn i tre nivåer med utgangspunkt i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Nivåene beskriver progresjonen i det å bruke regning som verktøy i ulike situasjoner.
NIVÅ 1
Å kunne regne som grunnleggende ferdighet på nivå 1 innebærer at en forstår enkel matematisk informasjon i hverdagen, og tar i bruk enkel regning i kjente sammenhenger med og uten hjelpemidler.
NIVÅ 2
Å kunne regne som grunnleggende ferdighet på nivå 2 innebærer at en forholder seg aktivt til matematisk informasjon, bearbeider informasjonen og bruker regning i ulike situasjoner.
NIVÅ 3
Å kunne regne som grunnleggende ferdighet på nivå 3 innebærer at en forstår og bruker matematisk informasjon. En skal bruke sin kunnskap til å gjøre egne vurderinger, og kunne kommunisere og presentere matematisk informasjon i ulike sammenhenger.
LÆRINGSMÅL IREGNING
Læringsmål nivå 1
TALL
På dette nivået skal en kunne
-
bruke posisjonssystemet for hele tall
-
bruke enkel addisjon og subtraksjon i kjente sammenhenger
-
bruke enkle prosenter som 25 %, 50 %, 75 %, 100 %, desimaltall som 0,25, 0,5, 1,5 og brøker som 1/4, 1/3 og 1-2
-
bruke overslagsregning med enkle tall og vurdere svar
-
foreta opptelling og sammenlikne tall
-
bruke tallinja til beregninger og til å vise tallstørrelse
-
doble og halvere hele tall
-
betjene enkle operasjoner på kalkulator
-
fylle inn data i et ferdig oppstilt regneark
MÅLING OG GEOMETRI
På dette nivået skal en kunne
-
bruke grunnleggende enheter for lengde, areal, volum, vekt, temperatur, tid og vinkler i konkrete
situasjoner
-
kjenne igjen og beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale geometriske figurer
-
bruke passende måleutstyr i ulike situasjoner
-
lese enkle tabeller, bruksanvisninger og kart
-
sjekke resultater og vurdere kostnader opp mot hverandre
STATISTIKK
På dette nivået skal en kunne
• samle, sortere, notere og illustrere data med tabeller og søylediagram, og kommentere illustrasjonene • lese og forstå enkle diagrammer
• lage enkle diagrammer i regnearkLæringsmål nivå 2
TALL
På dette nivået skal en kunne
-
bruke grunnreglene for addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon med hele tall, desimaltall og
enkle brøker
-
bruke den lille multiplikasjonstabellen, og gjennomføre multiplikasjon og divisjon i praktiske situasjoner
-
multiplisere og dividere med 10 og 100
-
bruke posisjonssystemet for desimaltall
-
sammenlikne størrelsen til enkle brøker
-
sammenlikne størrelsen til desimaltall
-
beskrive sammenhengen mellom brøker, prosenttall og desimaltall
-
bruke overslagsregning ved hjelp av hoderegning
-
foreta enkel prosentregning
-
bruke avrundingsregler
-
gjøre enkle beregninger i regneark
-
På dette nivået skal en kunne
-
foreta enkel omregning av enheter for lengde, areal, volum, vekt og tid
-
måle og regne ut omkrets og areal av enkle geometriske figurer
-
kunne forklare matematiske problemstillinger ved hjelp av skisser og eksempler
-
vurdere og finne praktiske løsninger på konkrete problemstillinger og anvende informasjon i en
bruksanvisning eller arbeidstegning
-
bekrefte resultater ved overslagsregning
-
bruke målestokk
-
lese av et koordinatsystem
-
regne med fart og regne om mellom valutaer
STATISTIKK
På dette nivået skal en kunne
• lese og tolke tabeller, diagrammer og grafer
• regne ut gjennomsnitt for et enkelt tallmateriale
• systematisere og presentere et tallmateriale med digitale hjelpemidlerLæringsmål nivå 3
TALL
På dette nivået skal en kunne
• regne med positive og negative hele tall, desimaltall, brøker, prosent og promille
• kjenne igjen og bruke begrepene prosentpoeng, prosentfaktor og promille i praktiske sammenhenger • gjøre beregninger rundt bruk av kredittkort, inntekt, lån og sparing.
• bruke regneark til å sjekke budsjett opp mot regnskap og gjøre beregninger om eget forbruk.
• undersøke og vurdere ulike former for lån og sparingMÅLING OG GEOMETRI
På dette nivået skal en kunne
• bruke enkle formler for beregning av størrelser som omkrets, areal og volum
• sammenlikne resultater, og foreta hensiktsmessige valg
• bruke forholdsregning i praktiske situasjoner
• bruke ulike måleinstrumenter i praktiske situasjoner og vurdere målemetoder, presisjon og måleusikkerhetSTATISTIKK
På dette nivået skal en kunne
• bruke sannsynlighetsregning
• tolke og vurdere gjennomsnitt av et tallmateriale • vurdere statistisk materiale kritisk og selvstendig
-
Regning i hverdagen
Regneferdigheter kan komme til uttrykk i voksnes hverdag i arbeidsliv, privatliv og opplæring. Eksemplene under er ment som nettopp eksempler. De er ikke uttømmende og må ikke forstås verken som obligatoriske eller avgrensende. I en opplæringssituasjon bør de tilpasses og suppleres med andre eksempler og situasjoner som er relevante for deltakerne.
Nivå 1
TALL
-
tolke og kontrollere regninger
-
forstå prislapper på ferdigpakkede varer
-
finne og sammenlikne kilopris på to varer
-
vurdere kostnader ved besøk i museum eller fornøyelsespark
-
forstå enkle arbeidsplaner
-
lese av egen lønnsslipp
-
lese av og finne informasjon i prislister
-
bruke kalkulator til å legge sammen store tall
-
lese avtaler i en kalender
-
doble en enkel matoppskrift
-
finne ny pris på vare som er nedsatt med 50 %
-
lese av en enkel rutetabell for kollektivtrafikk
MÅLING OG GEOMETRI
• lese av dagens temperatur
• veie, måle og telle ved enkel matlaging
• lese av dekktrykk
• vurdere om man har nok ingredienser for å bruke i en enkel oppskrift • vurdere om en har nok materiale ved oppussing
• lese og forstå angitte mengder i en varebeskrivelse
• lese av måleutstyr som en bruker på jobben
• måle rette vinkler i bygg og anleggsvirksomhetSTATISTIKK
• telle gjenstander på en effektiv måte
• følge regler og bruke strategier for å spille yatzy • holde oversikt over materiellet til fotballaget
• forstå enkle diagrammer i en avisartikkel
• lese oversikt over omsetning for et år
• lese oversikt over innkomne og utgående varer • telle opp og kontrollere en varebeholdning
• fylle inn arbeidstidsskjema
• fylle inn bestillingslisterNivå 2
TALL
- sammenlikne forskjellige priser på reiser
-
beregne tidsbruk for å planlegge en kinotur
-
gjøre overslag for å finne ut hva en skal betale i butikken
-
fylle inn riktig informasjon for en regning i nettbanken
-
regne ut tilbudspris der avslaget er gitt i prosent • forstå en lønnsslipp
-
sammenlikne priser ved bestilling av varer på nett • doble og halvere matoppskrifter
-
kunne bruke kalkulator til regne med prosentsette opp et enkelt budsjett i et regneark
MÅLING OG GEOMETRI
• anslå avstander på et turkart
• gjøre et overslag over mengde søppel for levering til søppelmottak
• gjøre overslag for mengde maling og materiell ved oppussing av et rom • planlegge en reise der flere kommunikasjonsmidler benyttes
• veksle og gi igjen penger ved kiosksalg i forbindelse med tilstelninger • vurdere fri høyde under bro eller i tunnel ut fra høyden på et kjøretøy • forstå en arbeidstegning og foreta nødvendige målinger i virkeligheten • regne ut gjennomsnittsfart når en kjenner tid og avstand
• slå opp i en kartbok
STATISTIKK
• tolke høyde- og vektkurver for barn
• tolke og vurdere diagrammer i aviser og annonser
• tolke et diagram som viser produksjonstall for en bedrift
• forstå en fraværsstatistikk
• lage og presentere et diagram i regneark basert på innsamlede tall
Nivå 3
TALL
- velge mobilabonnement ut fra eget bruk
-
vurdere totale reisekostnader ved ulike reisemål opp mot hverandre
-
regne ut hvor mange prosent en vare er satt ned
-
regne ut ukelønn fra timelønn eller månedslønn fra årslønn
-
gjøre kostnadsoverslag ved store innkjøp
-
bruke kalkulator til å regne med brøker og desimaltall
-
bruke prosentfaktor for å beregne befolkningsvekst over tid
- bruke regneark til å sette opp et månedlig husholdningsbudsjett og kontrollere opp mot et regnskap
MÅLING OG GEOMETRI
• vurdere næringsinnhold og energi i et måltid
• tilpasse en matoppskrift til antall porsjoner
• bruke forholdstall for å blande rengjøringsmidler
• beregne materialforbruk og kostnader i forbindelse med renovering • bruke koordinatsystemet og finne avstander på et kart
• lage en arbeidsskisse ved å bruke målestokk
STATISTIKK
• tolke og vurdere offentlige data om for eksempel helse, arbeidsløshet, kriminalitet og skole • vurdere om prisen på en tjeneste er over eller under gjennomsnittet
• vurdere tilbakebetaling av lån ut fra lånetid og rentefot ved bruk av ferdige tabeller
• beregne innkjøp av varer ut fra lagerbeholdning og omsetning
• legge inn tall i en rapport basert på produksjonstall for bedriften
• bruke sannsynlighet for å regne ut vinnersjansen i lotto eller andre spill