Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Medlem av: 

 

  

ELIN GURIBY 990 12 051 eg@lokal-avisa.no

Lokalavisen Elverum 11.februar 2006

GLADE VOKSNE I BARNEHAGEN
Positivitet, motivasjon og glede er stikkord som skal prege Hakkebakkeskogen barnehage i Elverum. Nå har alle ansatte gått på kurs i hvordan skape et godt arbeidsmiljø. 

ELVERUM: Bevisste og topp motiverte medarbeidere er viktig personalutvikling. Det synes i alle fall styrer Marie Aalen i Hakkebakkeskogen barnehage i Elverum. – Fungerer personalet bra, fungerer alt bra, sier Aalen til Lokalavisa.

Motivasjon og glede

Derfor har hele staben på 17 personer deltatt på kurset «Glade voksne i barnehagen» Foredragsholder Steinar Hanson har gjennom to kvelder inspirert og motivert de ansatte til å tenke litt annerledes.

– For det første blir du hva du tenker. Det er ingen andre enn oss selv som kan ta ansvar for å være glad. Det er viktig å tenke på i samspill med andre. For det er viktig å ha tro på både seg selv, sine medarbeidere og jobben sin, sier Hanson.

Bli mer bevisste

Hele målet med personalutviklingskurset er å bli mer bevist på hvordan man er på jobben. Hva man sier og hva man gjør. Og ikke minst hvordan man kan fokusere på det positive og luke vekk det negative. Styrer Marie Aalen er ikke tvil om at et slik kurs er nyttig.

– Her hos oss satser vi på personalet. Dette for å gi barna et godt sted å være. Så jeg mener dette er en kjempegod investering som i grunn alle bedrifter burde koste på seg, mener hun.

– Lærer mye

Monika Alfsen koser seg på kurs. – Det er lett å kjøre seg fast i ett spor. Så dette kurset har vært en vekker for oss alle. Helt topp, mener hun. Kollega Monica Mørk er enig. – Det er lurt å stoppe opp og tenke etter: Hvordan er jeg egentlig sammen med de andre? Jeg tror helt sikkert at jeg er blitt mer bevisst på meg selv og mine handlinger etter dette, sier hun

Foredragsholder

Steinar Hanson hadde mange gode innspill til de ansatte i barnehagen.

Her skriver han: Du blir hva du tenker.

 

Saltenposten

Tirsdag 30.oktober 2001., Eva S.Winthereva.winther@nordlandsposten.no

FAUSKE: Nå kan barnehagebarn glede seg. Barnehagemedarbeidere i Indre Salten har nemlig vær å seminaret ”Glade voksne i barnehagen.”

Regionalt kontor for kompetanseutvikling (RKK) – Indre Salten gjennomførte kurset i Fauske fradag for en stor forsamling barnehagemedarbeidere fra regionen. Steinar Hanson, leder i EDUCO – Ressursutvikling var foredragsholder, og latteren satt løst blant deltagerne under seminaret. Kurset ”glade voksne i barnehagen” setter søkelyset på hverdagen til barnehagemedarbeidere. Det skal gi personalgruppen selvtillit, mer pågangsmot, bede selvbilde, økt motivasjon og evnen til samarbeid. Ved å legge vekt på egenskaper som samarbeid, motivasjon, selvbilde og trivsel vil man øke den enkeltes arbeidsinnsats, trivsel og arbeidsglede i det daglig arbeidet. Kurset bygger på det faktum at ingen i et team er sterkere enn det svakeste leddet. Ved å styrke dem blir gruppen sterkere. De aller fleste har et behov for å føle seg betydningsfull i arbeidet sitt, og den enkeltes selvbilde er med på å styrke eller svekke deltakelsen i arbeidet.

 

Samme artikkel stod i begge avisene med 2 dagers mellomrom.

Haugesund Avis 2001 Tore Andersen

Ansatte fra barnehager over hele Sunnhordaland går på kurs for å lære å bli glad og å ha det godt sammen.

140 barnehageansatte i Sunnhordland har vært på kurs i lærerhøyskolens aula på Stord for å høre om ”Glade voksne i barnehagen” – Temaet er lagarbeid. Ved å styrke den enkeltes selvbilde, selvtillit og motivasjon vil trivselen og arbeids-innsatsen øke, mener kursleder Steinar Hanson. Kurslederen understreker virktigheten av positive tanker og meldinger, og at det gjelder å si fra for å få forandringer.

Må være positive.

- Jobben du gjør inne i deg selv, er like viktig som jobben utenfor. Du må utvikle deg selv for å utvikle arbeidsplassen, som stadig får større plass i livet til mange mennesker, sier Hanson. – Jeg er enig i at det er viktig å ta opp ting underveis, sier kursdeltaker Anne Karin Nilsen. Hun er styrer i Fjellheim friluftsbarnehage i Fitjar kommune. Kurslederen bruker mye humor i opplegget sitt. Han legger tydelig vekt på at deltagerene skal trives. De bryter ofte ut i latter.'

Hanson repeterer hvor vesentlig det er å tenke positivt, være positive mot hverandre. Hvis du ofte er positiv mot en person, vil vedkommende tåle det bedre om du en dag må komme med negativ kritikk.

Det ble interessant da det ble snakk om bygging av selvbilde og den slags. Jeg har fått noe ut av kurset. Dette kan jeg ta med meg både hjem og på jobben sier Barnehageassistent Kristine Sævdal eter kurset. Forum for vekst i Sunnhordland har arrangert kurset ,som holdes av firmaet EDUCO. 679 barnehager over hele landet har gjennomgått programmet.

Bildetekst: Kurshaldar Steinar Hanson på plass for å gi barnehagetilsette i Herøy ein real ”Pep – Talk”

Vestlandsnytt.  Herøy og Sande: Fredag 11.oktober 2002

”Pep talk” for barnehagetilsette.

I ein stressa kvardag kan det være vanskeleg å behalda trua på ein sjølve og den jobben ein er sett tl å gjere. Det gjeld også for barnehagepersonell, og den utrulig viktige jobben dei gjer.  I går var pedagog og kinesiolog Steinar Hanson på plass på kulturhuset for å gi barnehagetilsette i Herøy ein real ”pep-Talk”.

Det kurset handler om er rett og slett å gjære barnehagemedabeiderane gladare. Og det gjer ein mellom anna ved å eit bevisst val når det gjeld tankesett. Vi har ansvar for å være glade sjølve, og samstundes at andre også er glade. Vi må med andre ord lære oss å snakke saman og forstå kvarandre betre, og då må vi bli skikkeleg kjende med kvarandre, sier Hanson som eig og driv utdannelsesselskapet ”Educo”.

Enkelte har den eigenskapen at dei nærast eksploderer umiddelbart når det er noko som går inn på dei. Andre har veldig lange lunter. Slik at frustrasjonen og problema får god tid til å samle seg opp. På den måten vert skasplosjonen så mykkje større når han først kjem. I tillegg kan slike undertrykte kjensler og meinger føre til både psykiske og fysiske lidningar. Om vi er flinke til å snakke saman kjem aldri denne eksplosjonen. Vi sterter ein samtale i staden for å starte ein krig, seier Hanson. Tru på seg sjølv og tru på betydningen av den jobben ein gjer, er viktig både for trivsel, samhald, og humør på arbeidsplassen, meiner Kinesiologen.

Vi møter stadig folk som smilande frå øyre til øyre fortel at dei er tannlegar og liknande og tydelig e stolte av det de gjer. Men når ein spør banrehagetilsette får ein altfor ofte svaret ”Eg jobbar berre i barnehage eg”… No er dt få yrke der ein i like stor grad kan si at man har framtida i hendene som i ein barneahge. I dagens samfunn der mor og far slit med å få til til alt , vert grunnlagt i barnehagen. Barnehagetilsette gjer ein utrolig viktig jobb, og det er det eg er her for å fortelje dei, sier Steinar Hanson. Kurset Glade voksne i barnehagen” har slått svært godt an i fleire delar av landet. Til no har meir 11.000 tilsette frå over 770 barnehagar nytta seg av tilbodet.

KK  - Nye Impulser

 Kvinner og Klær – Påsken 1993

De vil gjøre selvtillit til barnehagefag - for personalet. Veileder A.B.H. så at de ansatte var usikre på seg selv og om de gjorde en god jobb. Nå driver hun kursvirksomhet sammen med Steinar Hanson.

Mange barnehageansatte sliter med lav selvfølelse fordi de føler seg lite verdsatt utenfra. Lav lønn, lav status, masete arbeidsdag og barn med atferdsproblemer eller vanskeligheter hjemme kan gi et svart bilde av jobben.

Men det finnes et lysere bilde også:

Et bilde av barnehagen som et sted hvor det meste dreier seg om morro med unger, kos og glede for både voksne og barn. Da jeg begynte som barnehageveileder, oppdaget jeg et negativt miljø. De ansatte var usikre på seg selv og om de gjorde en god jobb. De trodde ikke på seg selv og hverandre. Gjorde de en feil, sa de bare "typisk oss". De trengte rett og slett å få styrket troen på seg selv og sin egen verdi, forklrarer A.B.H.

SKREDDERSYDD OPPLEGG.

I regi av Folkeuniversitetet. Nedre Romerike, gikk hun i fjor på et tre dagers kurs-" selvutvikling - Er å tro på seg selv" - med stort personlig utbytte. Det satte A B på tanken om å skreddersy et lignende opplegg for ansatte i barnehagene. Hun tok kontakt med kursleder Steinar Hanson, som driver sitt eget institutt og tidligere hadde holdt lignende kurs for helse og sosialpersonell i Oslo. Sammen laget de barnehagekurset. Nå har de holdt to samlinger og fått spørsmål om å arrangere flere. - Etter at selv tok selvutviklingskurset, ser jeg at jeg gjorde en dårligere veilederjobb tidligere. Jeg følte meg usikker på den jobben jeg gjorde, jeg lurte på om barnehagen i det heletatt var et ålreit sted for meg å jobbe, og jeg lurte på hvordan jeg skulle utføre arbeidsoppgavene mine. Ved å bli bevisst hvordan jeg tenkte og handlet, er jeg flinkere til å få kontakt med andre og være med og løse konflikter, sier A B

. - Barnehageledere gjør ingen dårlig jobb. Men man kan styrke samholdet ytterligere med vekt på verdier som samarbeid, informasjon, delegering av ansvar og oppgaver og at man blir flinkere til å gi positive tilbakemeldinger. Vi deler barnehagekurset i to. En personlig del og en organisatorisk del. På det personlige planet viser vi hvordan man kan hevde seg selv, si meningen sin og stå for den. Ikke i kraft av brusende selvsikkerhet, men i kraft av faglig og personlig selvtillit. Det dreier seg om et menneskes jobb, derfor må man regne med at vedkommende vet hva det dreier seg om. På organisasjon siden lærer vi bort enkle teknikker for planlegging og gjennomføring av konstruktive møter, forklarer Steinar Hanson. Han legger til at den som har mistet selvtilliten, ikke må tro at den er borte for alltid. Steinar Hanson sammenligner selvtillit med en muskel. Dersom den brukes flittig, blir den sterk, hvis ikke blir den svak. Vi gjennomgår teknikker man kan bruke for å øke pågangsmotet og trene selvtilliten, sier Steinar.

 

BLANDET ARBEIDSGJENG.

A B opplever den hierarkiske sammensetningen av personalet i barnehagene som grobunn for dårlig arbeidsmiljø. Hver barneahge ledes av en styrer på toppen, som sammen med avdelingslederne vanligvis er utdannet førskolelærere. Assistentene er ofte ufaglærte, og mange havnet i barnehage mer som følge av tilfeldigheter enn av et direkte valg. De utgjør flertallet i personalgruppen og har minst innflytelse. I dette lille,

tette arbeidsmiljøet er det klare kommandolinjer fra førskolelærere til assistenter, men ofte uklare ansvarsforhold og ulik selvtillit til egen kompetanse meningsberettiget.

Mange tør ikke si hva de mener på personalmøtene. I stedet kan misstemningen spre seg i gangene. - Det blir de daglige rutinene med frokost, formiddagsmat og middag til ungene som bestemmer . innholdet i arbeidsdagene, ikke felles, faglige mål man er blitt enige om å jobbe mot, sier AB. Hun fortsetter beskrivelsen : - Den lave selvtilliten fører ofte til at man ikke klarer å skille sak og person. Det kan ende i surmilung bak ryggen på hverandre, remor meningsutveksling på et personalmøte. På kurset slår vi fast at dette dreier seg om sak, om jobben, og De samme prinsippene bruker han også når han holder selvtillitskurs for private, i bedrifter og gjelder derfor for mange,.

GRUPPETRENING.

På kurset er det gruppearbeid for å trene opp saksdiskusjonene. Her skal alle få lov til å kaste frem ideer og si hva de mener. Ingen får lov å avvise andres forslag, uansett hvor vilt det er. For et forslag drar gjerne et annet med seg, og resultatet kan bli et tredje forslag som viser seg å være det rette. Dersom jeg tillater at noen legger armene over kors og kommer men innvendinger, stopper hele ide prosessen opp. Derfor skal vi ikke avvise ideer i utgangspunktet.

ENKLE MIDLER.

Både Steinar og A B er klar over at barnehager har dårlig økonomi. De har skåret vekk alle elementer som kan koste unødvendige kroner. Kurset varer en dag eller en helg og holdes som regel i barnehagens egne lokaler. - Et viktig prinsipp for selvutvikling er å tro at alle kan yte det lille ekstra, ha en positiv mental innstilling, pågangsmot, være kreative, inngi tillit og bli flinke til å samarbeide. Vi har evnene, men er ikke bevisst hvordan vi kan bruke dem. Ingen får evnene på kurs, men kanskje redskaper til å bruke evnene sine både hjemme og på jobben.

Steinar Hanson legger vekt på at ledere skal i barnehagene skal delta på kurset, ikke bare de ansatte. Skal man jobbe frem et samhold, må alle være med. Og i et godt arbeidsmiljø må det være lov å gjøre feil. - Det er bedre å gjøre feil enn ikke å gjøre noe. Dessuten er det viktig å kjenne hverandre utenfor arbeidstid. Jeg oppfordrer alltid folk til å gå på kino sammen, spise pizza eter arbeidstid eller finne på noe annet sammen av og til. Det er viktig. Ved å kjenne hverandres private sider, blir man tryggere på hverandre. Den enkelte tør å gjøre mer enn før, og det blir lettere å tro på seg selv, sier Hanson.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn