Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

  • Basiskompetanse
  • Selvutvikling "Våge å være meg".
  • Kurs og foredrag.
  • Livs-og karriereveiledning.

  

Kvinner og Klær . (K.K.) Glade voksne i barnehagen

02 Mediaomtale kurs

mandag 10. april 1995



Kvinner & Klær

De vil gjøre selvtillit til barnehagefag - for personalet. Veileder Anne Beate Hinnaland så at de ansatte var usikkre på seg selv og om de gjorde en god jobb. Nå driver hun kursvirksomhet sammen med Steinar Hanson.

Mange barnehageansatte sliter med lav selvfølelse fordi de føler seg lite verdsatt utenfra. Lav lønn, lav status, masete arbeidsdag og barn med atferdsproblemer eller vanskligheter hjemme kan gi et svart bilde av jobben.

 Men det finnes et lysere bilde også:

Et bilde av barnehagen som et sted hvor det meste dreier seg om morro med unger, kos og glede for både voksne og barn.

Da jeg begynte som barnehageveileder, oppdaget jeg et negativt miljø. De ansatte var usikre på seg selv og om de gjorde en god jobb. De trodde ikke på seg selv og hverandre. Gjorde de en feil, sa de bare "typisk oss". De trengte rett og slett å få styrket troen på seg selv og sin egen verdi, forklrarer Anne B. Hinnaland.

 

SKREDDERSYDD OPPLEGG.

I regi av Folkeuniversitetet. Nedre Romerike, gikk hun i fjor på et tre dagers kurs-" Selvutvikling - Er å tro på seg selv" - med stort personlig utbytte. Det satte Anne Beate på tanken om å skreddersy et lignende opplegg for ansatte i barnehagene.

Hun tok kontakt med kursleder Steinar Hanson, som driver sitt eget institutt og tidligere hadde holdt lignende kurs for helse og sosialpersonell i Oslo. Sammen laget de barnehagekurset. Nå har de holdt to samlinger og fått spørsmål om å arrangere flere. - Etter at jeg selv tok selvutviklingskurset, ser jeg at jeg gjorde en dårligere veilederjobb tidligere. Jeg følte meg usikker på den jobben jeg gjorde, jeg lurte på om barnehagen i det heletatt var et ålreit sted for meg å jobbe, og jeg lurte på hvordan jeg skulle utføre arbeidsoppgavene mine. Ved å bli bevisst hvordan jeg tenkte og handlet, er jeg flinkere til å få kontakt med andre og være med og løse konflikter, sier Anne Beate.

- Barnehageledere gjør ingen dårlig jobb. Men man kan styrke samholdet ytterligere med vekt på verdier som samarbeid, informasjon, deligering av ansvar og oppgaver og at man blir flinkere til å gi positive tilbakemeldinger. Vi deler barnehagekurset i to. En personlig del og en organisatorisk del. På det personlige planet viser vi hvordan man kan hevde seg selv, si meningen sin og stå for den. Ikke i kraft av brusende selvsikkerhet, men i kraft av faglig og personlig selvtillit. Det dreier seg om et menneskes jobb, derfor må man regne med at vedkommende vet hva det dreier seg om. På organisasjonsiden lærer vi bort enkle teknikker for planlegging og gjennomføring av konstruktive møter, forklarer Steinar Hanson. Han legger til at den som har mistet selvtilliten, ikke må tro at den er borte for alltid. Steinar Hasnon sammenligner selvtillit med en muskel. Dersom den brukes flittig, blir den sterk, hvis ikke blir den svak. -Vi gjennomgår teknikker man kan bruke for å øke pågangsmotet og trene selvtilliten, sier Steinar.

BLANDET ARBEIDSGJENG.

Anne Beate opplever den hierarkiske sammensetningen av personalet i barnehagene som grobunn for dårlig arbeidsmiljø. Hver barneahge ledes av en styrer på toppen, som sammen med avdelingslederne vanligvis er utdannet førskolelærere. Assistentene er ofte ufaglærte, og mange havnet i barnehage mer som følge av tilfeldigheter enn av et direkte valg. De utgjør flertallet i personalgruppen og har minst innflytelse. I dette lille,tette arbeidsmiljøet er det klare komandolinjer fra førskolelærere til assistenter, men ofte uklare ansvarsforhold og ulik selvtillit til egen kompetanse. - Mange tør ikke si hva de mener på personalmøtene. I stedet kan misstemningen spre seg i gangene. Det blir de daglige rutinene med frokost, formiddagsmat og middag til ungene som bestemmer innholdet i arbeidsdagene, ikke felles, faglige mål man er blitt enige om å jobbe mot, sier Anne Beate. Hun fortsetter beskrivelsen : - Den lave selvtilliten fører ofte til at man ikke klarer å skille sak og person. Det kan ende i surmilung bak ryggen på hverandre, remor meningsutveksling på et personalmøte. På kurset slår vi fast at dette dreier seg om sak, om jobben, og derfor er alle meningsberettiget.

GRUPPETRENING.

På kurset er det gruppearbeid for å trene opp saksdiskusjonene. Her skal allle få lov til å kaste frem ideer og si hva de mener. Ingen får lov å avvise andres forslag, uansett hvor vilt det er. For et forslag drar gjerne et annet med seg, og resultatet kan bli et tredje forslag som viser seg å være det rette.

Dersom jeg tillater at noen legger armene over kors og kommer men innvendinger, stopper hele ideprosessen opp. Derfor skal vi ikke avvise ideer i utgangspunktet. 

ENKLE MIDLER.

Både Steinar og Anne Beate er klar over at barnehager har dårlig økonomi. De har skåret vekk alle elementer som kan koste unødvendige kroner. Kurset varer en dag eller en helg og holdes som regel i barnehagens egne lokaler.

- Et viktig prinsipp for selvutvikling er å tro at alle kan yte det litte ekstra, ha en positiv mental innstilling, pågangsmot, være kreative, inngi tillit og bli flinke til å samarbeide. Vi har evnene, men er ikke bevisst hvordan vi kan bruke dem. Ingen får evnene på kurs, men kansjke redskaper til å bruke evnene sine både hjemme og på jobben.

De samme prinsippene bruker han også når han holder selvtillitskurs for private, i bedrifter eller for arbeidsløse.

 BLI KJENT MED SJEFEN.

Steinar Hanson legger vekt på at ledere skal i barnehagene skal deltå på kurset, ikke bare de ansatte. Skal man jobbe frem et samhold,må alle være med. Og i et godt arbeidsmiljø må det være lov å gjøre feil.

- Det er bedre å gjøre feil enn ikke å gjøre noe. Dessuten er det viktig å kjenne hverandre utenfor arbeidstid. Jeg oppfordrer alltid folk til å gå på kino sammen, spise pizza etter arbeidstid, eller finne på noe annet sammen av og til. Det er viktig. Ved å kjenne hverandres private sider, blir man tryggere på hverandre. Den enkelte tør å gjøre mer enn før, og det blir lettere å tro på seg selv, sier Steinar Hanson

 



Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn